Rome 1996

28-10-1996

Santa Maria Trastevere

zaterdag 12 oktober

Taxi om 05:45 u [na onrustige nacht]. Vliegtuig heeft een half uur vertraging door drukte tussen Schiphol en Parijs. Snel overstappen in Parijs op Charles de Gaulle. Met ongeveer een half uur vertraging komen we aan op Leonardo da Vinci. We worden opgehaald door David [en een Finse] en naar het appartement gebracht. Rome: zonnig en opvallend rustig. Heel mooi appartement met groot dakterras. Spullen uitgepakt. Het is nu 15:00 u. Zo dadelijk gaan we boodschappen doen en de buurt verkennen.

Wandelingetje gemaakt achter de Santa Maria in Trastevere [Via della Paglia]. De twee restaurants gezien van Houdtje [La Canonica en La Tana de Noantri]. Even de Santa Maria ingelopen. Er begon net een bruiloftsdienst en er werd prachtig gezongen. Weer buiten, keken we in een gedeeltelijk verduisterde zon. De Standa gevonden. Vanuit ‘ons’ huis links [bij de voordeur], meteen weer links de Via San Francesco a Ripa in en dan doorlopen tot de Viale di Trastevere, die onze wijk in tweeën deelt. Hier vlakbij is een Ospedale, San Gallicano. In de straatjes daaromheen zitten wat galerietjes en een boekhandel. Eerste indruk: aardige wijk, maar wel vuil. Vanavond gaan we eten bij La Canonica,. Nu zijn we moe. Even wat eten en uitrusten.

Morgen tweemaal een carta settimaniale [Lit. 24.000] voor het openbaar vervoer halen.

Gegeten bij La Canonica. Hollanders die teveel wijn drinken en niet weten hoe ze spaghetti en carciofi [artisjokken] moeten eten. De rekening is 108.000 Lit. Dat kan goedkoper, als we maar eenmaal wat meer ervaring hebben. De wandeling vooraf was trouwens erg leuk. Trastevere doet denken aan Venetië, Nice, Syracusa.

Intermezzo:

Restauranttips van David [lichtelijk bevooroordeeld]

La Cisterna

La Villa dei Cevare

vlakbij de catacomben; kruising Via delle sette Chiese en Via Ardeantina

Capo de Fero

vlakbij de Piazza di San Cosimato

Een grote pizzeria schuin tegenover de Standa

[Houdtje] La Tana de Noantri

[Houdtje] La Canonica

zondag 13 oktober

We maken een wandeling uit het boekje van Houdtje en daarna gaan we ’s middags naar Piazza Navona, Campo dei Fiori enz.

Hoe het werkelijk is gegaan:

Prima geslapen na een terrasfeest bij de buren. Gewekt door klokgelui. Roma c’è gekocht in kiosk vlakbij. Wandeling via het Tibereiland naar het Capitool. Capitolijnse musea bekeken, vooral de schilderijen. Uitzicht over de Fori Imperiali. Daarna naar de Campo dei Fiori gelopen [viel mij tegen] en naar Piazza Navona [heel mooi]. Bij de Fontana dei Quattro Fiumi zegt Houdtje: ‘Ik hou wel van die grote mannen.’

Geluncht op het terras van La Carbonara op de Campo dei Fiori. Daarna teruggewandeld via Piazza Farnese, Via Giulia en Ponte Mazzini langs de Tiber [Villa Farnesina] naar de S. Maria in Trastevere. Even een bad in deze heerlijke kerk. Doorgelopen naar het traject van wandeling 4 uit het boekje van Houdtje. Vooral lang blijven stilstaan bij de S. Cecilia. Teruggewandeld naar huis. Rome doet ons denken aan Florence [Campo dei Fiori] en Berlijn/Praag/Syracusa [Trastevere].

Veel Fellini vandaag. Bruiloften op de Campidoglio en een accordeonist op de bloemenmarkt. Een helicopter [begin La Dolce Vita] en veel geclaxonneer.

Lekker gegeten in La Tana de Noantri. En niet duur! Het regende toen we weggingen. Hoe zal het morgen zijn? Morgen willen we naar de Vaticaanse Musea en daarna naar de St. Pieter/Sixtijnse kapel.

maandag 14 oktober

Veel te warm gekleed [de scirocco!]. Gewandeld naar de mensenzee voor de Sint Pieter. Met een busje naar de ingang van de Musei Vaticani. De Pinacoteca [schilderijen] rustig bekeken. Daarna in de ontmoedigende drukte naar de Stanze van Rafaël. Heel mooi, maar te druk en te warm. Vervolgens de Sixtijnse Kapel, die we ondanks de drukte, goed kunnen bekijken. Via de mooie brug voor Castel S. Angelo naar Campo Marzio. Weer geluncht op de Campo dei Fiori.

Naar Piazza Navona en met een omweg weer terug naar huis [o.a. Via Giulia]. Boodschappen gedaan, geld gehaald. Vanavond eten we thuis.

We hebben ons voorgenomen elke dag even naar onze favoriete Santa Maria in Trastevere te gaan en daar even rustig te zitten en een kaars te branden voor onze geliefden. W e zitten nu [18:00 u] op ons terras, met de lamp aan. Morgen regent het, volgens de krant.

Plan voor morgen:

of: Villa Farnesina en Galleria Spada en in de middag de Via Appia

of: Palazzo Barberini en de Spaanse trappen/Trevifontein

Opmerkingen:

1] Buskaartjes gekocht, vlakbij de St. Pieter: tien betaald, negen gekregen. Ongelukje of opzet? Wie telt er nou zijn buskaartjes na?

2] In de krant [Il Messagero] gelezen over een staking morgen op de vliegvelden: ‘Domani in Italia non si vola.’ En ‘Niente voli, domani tutti a terra.’

dinsdag 15 oktober

Egaal grijze lucht. Krant voorspelt regen. Naar de Villa Farnesina. Open, maar ‘in restauro’. Een boek is alleen te krijgen aan de overkant bij Palazzo [Galleria] Corsini. Kafkaëske ervaring: geen bewegwijzering, deur naar het museum quasi dicht – weinig bijzonders. Of zijn wij verwend? Ook Galleria Spada biedt weinig. Enigszins teleurgesteld naar het Pantheon. Indrukwekkend, Houdtje is ook erg gecharmeerd van het plein ervoor.

Met de bus naar La Taverna, een nebbisj-tent. Slecht eten, onder de olie, balend naar de Sint Pieter. De St. Pieter roept bij mij ambivalente gevoelens op. Geef mij maar de S. Maria. Menselijker, dat vooral. Met de bus [lijn 23] naar huis. Nieuwe tv! Eerst nog even ons dagelijks bezoek aan de SM. Vanavond eten in La Canonica, want Noantri is helaas dicht. Morgen weer slecht weer voorspeld.

woensdag 16 oktober

Kaarten en postzegels kopen/schrijven/geld halen [ik]

Met de bus naar Quirinale. Palazzo Barberini [‘in restauro’]. Mooie schilderijencollectie. Daarna naar Palazzo del Popolo gelopen. Zon brak door, uitzicht erg mooi. Teruggewandeld naar Piazza Spagna. De Spaanse trappen gezien, evenals de Trevifontein. Daarna de winkelstraten doorgestruind.

Lunchadres: La Fiaschetteria Beltramme, Via della Croce 39. Prima! Eerste voorgerecht van de kaart is een heerlijke salade. Hier willen we nog een keer naar toe.

In de regen teruggelopen naar de Piazza Venezia. Bus naar huis. Vanavond eten in  La Tana de Noantri. Lekker dicht bij huis.

Gegeten bij La Canonica. We zaten naast de heer en mevrouw Spreeuwenberg uit Nieuwegein, de huisarts [zijn vrouw] van mevrouw Hendriks. Lekker gegeten, een geanimeerde gesprek gevoerd. Volgens twee Milanezen is het geen goed restaurant, te toeristisch. Van hen krijgen we het adres van La Nocetta, Via Aurelia Antica 378 [specialiteit vis].

donderdag 17 oktober

Met de bus naar Piazza Venezia, naar de Domenchino-expositie. Mooie tentoonstelling. Daarna naar de Gesù. Veel verborgen achter steigers en doeken, maar het is me duidelijk dat de barok, en deze kerk in het bijzonder, een reactie was op de reformatie.

Fantastisch gegeten ‘Da Gino’, in een zijstraatje van het Parlementsplein. Na afloop op een terras gezeten bij het Pantheon, in afwachting van het opengaan van de San Luigi dei  Francesi [3 maal Caravaggio]. Deze bleek echter gesloten op donderdagmiddag.

Bij terugkomst briefje gevonden van David. Fronique staat morgen om 09:00 u op Piazza Navona. En hij kan ons zaterdag niet naar het vliegveld brengen. Dat was echter al wel afgesproken!

In restaurant La Cisterna David getroffen. Afgesproken dat Ottavio ons tussen 10:30 u en 10:45 u komt ophalen [met rode VW Polo]. Mocht er iets fout gaan: op de hoek een taxi nemen naar station Trastevere. Daar vandaan gaat er elk half uur een trein, die ons in 45 minuten naar Fiumicine brengt.

Boodschappen gedaan. Vanavond eten we thuis. Wandeling gemaakt vanaf het Colosseum rondom de Palatino. Genoten van de Piazza Campidoglio. Op de terugweg gereserveerd bij Vecchia Roma [voor morgenavond 21:00 u]. Nog even op ons dakterras gezeten.

vrijdag 18 oktober

Naar Piazza Navona voor afspraak met Fronique. Afspraak mislukt, omdat – naar later blijkt – op het briefje van David niet 09:00 u maar 16:00 u stond. Toen we terugkwamen, lag er een briefje waarop stond dat het in plaats van 15:30 u 12:30 u werd. Jammer.

De weg naar de Villa Borghese was een moeilijke. Geen goede busverbinding en een onweersbui met zware stortregens. De villa zelf was buitengewoon: Bernini is een grootmeester. Daarna teruggewandeld en afgedaald via de Spaanse trappen. Weer lekker geluncht in de Fiaschetteria Beltramme. Daarna met de bus [lijn 60] vanaf San Silvestro e.o.  naar huis. De lucht is volledig opgeklaard. Eindelijk – te laat – zon.

Even afscheid genomen van de S.Maria [ik]. Vanavond eten we bij Vecchia Roma. Houdtje wast op dit moment haar haar.

Heerlijk gegeten bij Vecchia Roma, Piazza Campitella. Bovenmeester-prijzen, maar een meer verfijnde keuken. Een aanrader. Gegeten voor Lit 190.000,-  Teruggelopen – op Houdtje’s verzoek – via het Tibereiland en het Trastevereplein. Rond 24:00 u naar bed. Morgen volgt een drukke dag.

Volgens mij hebben de Romeinen niets met de Tiber. Je kunt er niet onderlangs lopen [hoge waterstanden in de winter?]. En je ziet ook nooit iemand vlakbij de rivier. Watervrees?

Boven ons bed zitten lichtgevende sterren in het plafond. Het bed is fantastisch. Zelden zo goed geslapen. Morgen gaan we weer naar huis. Benieuwd of Ottavio op tijd is en het inchecken vlot verloopt. We zien wel. Rome was leuk, Parijs en Venetië nog wel iets mooier. Alleen de S. Maria, daar gaat niets boven.

Top 5

1. Da Gino
  2. Vecchia Roma
  3. Fiaschetteria Beltramme

Wat we niet [in detail] hebben gezien:

– het beeldhouwwerk in de Vaticaanse musea